onsdag 4 maj 2011

Bilder från trädgården

En av de stora fördelarna med att ha ett hus är trädgården, möjligheten till att odla se saker växa och bara sitta still och njuta av miljön.  Vår trädgård är ett stort projekt och då vi i snar framtid måste gräva runt för en dränering så görs inte så mycket åt trädgården i år. Det vi försöker göra är att röja, rensa och begrunda det som göms under den bortglömda trädgården. 

Lite nytt inhandlas självklart för vi har ju trots allt plats för ganska mycket i vår stora trädgård;) 


 Denna vackra Pellis är en luktpellis som jag fick av min mor. Doften är lite åt citronhållet och jag är helt totalt förälskad i den. 


 Alla pellisarna står på rad på altanräcket på baksidan. Här trivs de bra i morgonsolen och vi trivs med dem under de dagar då frukosten kan intagas här i solens sken. Även en liten ranglig tomatplanta har fått göra Pellisarna sällskap. 


 Denna lilla buske fick vi av min mor. Det är en rödavinbärs-buske och lyckan är total för en svartavinbärs-buske hade vi redan. Så nu hoppas vi på en stor skörd så att det kan saftast, syltas och göras gele i höst. Mmmm så gott det kommer bli.


 Lite mer vackra blommor inhandlades, en blandning av olika vita blommor planterades i den gamla tvätttunnan som lämnats kvar i trädgården vid försäljningen. 


Den lilla rosa blomman är en blomma utvald av sonen och inköpt av hans mormor en blomma han sköter alldeles själv. (fast skulle han glömma vattna så gör hans mamma det)


 Det enda rensade landet vi har och troligtvis kommer ha. Här har vi planterat allehanda växter från min far då han skulle gräva upp sin slänt och så nytt, så detta var ett ypperligt tillfälle att få tag på vackra och billiga blommor. 


Gatsten, gatsten, gatsten. Ja mycket gatsen finns det i trädgården. Mycket sten gräver vi bara upp för att lägga dit igen då vi tycker om stenarna men en del blir över och förhoppningen är att det kommer bli såpass mycket över så att jag kan lägga en rund plats där några stolar och ett bord kan vara placerade. Men än så länge koncentrerar vi oss bara på att leta reda på dem i de mossbeklädda gräset. 


Gången upp till vår ingång, stenplattorna är till hälften rensade av min kära mor. Tyvärr hann hon inte hela gången men hellre halva gången ogräsfri än hela gången fylld med maskrosor. 


Framsidan på vårt hus. Märk alla de graniga träden som står placerade utmed huset. De ska alla bort, bort, bort väntar bara på att någon ska komma hit och såga och ta med sig spillet. Kommer bli riktigt härlig när de försvinner. 

Ja detta var lite bilder från vår trädgård en trädgård vi älskar och en trädgård vi med spänning ser på var dag. För vi har inte en aning om vad som döljer sig i den, ja förutom gatsten då;)

Idag har projektet garderobsdörrar fortsatts på och det har faktiskt funnits stunder då vi undrat om det är värt allt jobb eller om man kanske istället skulle köpa nytt. Men som den återbrukningstjej jag är så ska det mycket till innan jag anser mig besegrad.

Önskar er alla en skön kväll

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...