torsdag 31 maj 2012

En lösning på ett oväntat besök-problem


Om det finns något jag gillar speciellt mycket med våren och all dess godheter som naturen då bjuder på, så är det rabarber. Denna ljuvliga stång som smakar så gott som dock gör min mage upprörd men som är så god så att det är värt det. 

Jag gillar att göra rabarberpaj av mina rabarber, oftast har jag hela frysen fylld med uppskurna rabarberbitar i lagom mängd för en paj (för ni vet väl att det går allldeles utmärkt att frysa rabarber) Men även fall det går väldigt snabbt att slänga ihop en rabarberpaj så går det inte tillräckligt fort om man får oväntat besök. Så jag bestämde mig för att hitta på en lösning till hur jag skulle kunna bjuda på rabarberpaj när det oväntade besöket kommer. 

 Jag tog fram receptet och farmors gamla bullformar. 
 Skalade, ansade och sköljde rabarbern för att sedan dela den i mindre bitar
 Jag lade en lagom mängd rabarber i botten på formarna
 Strödde över potatismjöl samt socker
 Blandade ihop smuldegen och fördelade den över formarna
 Satte tiden på 10 minuter istället för de 20 som receptet säger

Och Voilá
Har ingen aning om hur de smakar än för jag tänkte att de skulle de oväntade besöket få avgöra när och om jag får ett sådant. Har med avsikt inte gjort de helt gyllenbruna då tanken är att jag ska kunna värma upp dem i ugnen när så besöket har kommit. Hur jag ska lösa det med vanilsåsproblemet, ja det vet jag inte än, inte alltid man har sådan stående hemma... Hm undrar om det går att frysa in vaniljsås? 

Idag har Mr Migrän lämnat mig ifred, jag och mina tabletter vann ett avgörande slag igår så nu hoppas vi att det dröjer ett tag innan han vågar visa sin fula nuna här igen. 

Nu ska jag fortsätta att lägga ut annonser på tradera, känns härligt att röja och rensa lite

Önskar er en härlig dag och vill ni komma på oväntat besök så vet ni vad som bjuds;)

Annie


1 kommentar:

Torpliv sa...

Vilken finfin idé, perfekt när det ska fixas snabbfika! Och visst är det gott med rabarber.. Hörde igår om vaniljpannacotta med rabarberkräm, lät inte alls dumt det heller. =) Hoppas du får en fin helg, och att den elake herrn håller sig långt borta.. Kram Petra

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...