onsdag 29 augusti 2012

Idag bjuder jag på ett ljuvligt recept.

Godmorgon ljuvliga dag
och godmorgon ni som tittar in. 

Visst börjar det kännas att hösten kommer närmre. Snart är det dags för levande ljus, värmande plädar och rosiga kinder.







Det är även nu som det är dags att plocka in dessa godingar. Hela träder är som vanligt fyllt av dessa Aroniabär. Nu ska de plockas in, läggas i frysen och sen efter någon månad kokas saft på. Gissa om det blir underbar ljuvlig saft. Så idag tänkte jag för ovanlighetens skull bjuda på vårt Aroniasaft-recept. 

Ingredienser
2 liter bär (de bör ha legat ett tag i frysen för annars kan (blir) saften besk) 
5dl vatten 
Till varje liter avrunnen saft 5-6dl socker
1krm bensoat

Koka bär och vatten under lock på svag värme tills bären skrumpnat helt och avgett all saft, ca 15 min
Sila saften genom silduk, låt självrinna, rör eller kläm inte
Mät saften, häll tillbaka den i grytan och tillsätt rätt mängd socker
Koka upp ta grytan från värmen och skumma väl
Rör ut bensoat i lite av saften häll i grytan och rör om

Fyll på i rena varma flaskor, på med kork genast.

Det går även att krydda saften med kryddor, själv tillsätter jag gärna lite kanel och stjärnanis;) smakar gott i vintermörkret lite lätt uppvärmd. 


Jag har även ordnat så att bloggen fått en egen sida på Facebook. Så för er som vill bli uppdaterade om uppdateringar samt få en notis när jag lägger in nya tradera-annonser och kommande loppis/Auktion i min närhet. Gå in och gilla sidan. Ni kommer till den här

Och som vanligt önskar jag er en fantastisk dag
Annie
Skicka en kommentar
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...